Sunday, February 28, 2010

exhaustedBUTenjoying

Kr0noLogi PerIStIWa 28 FeB 2010
0520~ aku dibgnkan stlah dijerit oleh adik bongsuku yg masih mamai kerana dia jga bru dibgnkan oleh abahku... Hz suara mereka begitu tnggi sehinggakan aku tidak mampu melelapkan mataku kembali.....setelah abahku bergerak untuk ke masjid & adikku pergi ke kamar mandi, keadaan kembali tenang bak ditiup angin sepoi2 bhsa.... tp ianya bertukar scra tiba2 apabila adikku kmbali melontarkan suara nyaringnya bak the nanny memanggil nama ibuku yg sdg membancuh teh susu kegemaran ramai utk dibw ke masjid sbgai sarapan pagi...aku yg bru shja mahu melelapkan mata kembali dihujung katil membatalkan niat suciku itu apabila adikku mengarahkan ibuku untuk membangunkan ku kembali... aku bangun dengan penuh lemah longlai mencapai tuala hijau pink dan menuruni tangga kayu.... aku membuka suis lampu tandas lalu menikmati sebuah nikmat mandi pagi yg merupakan rutin lama yg telah ku tgglkn sjak melangkah keluar dari alam persekolahan....

0600~setelah bersiap, aku melangkah keluar dr bilik dgn pnh semngat yg jitu lg membara bak nyalaan obor sukan olimpik... aku, ibuku, adikku dan adam jiranku serta menunngu ayahku utkku mengambil dan seterusnya membw kmi ke msjid......

0615~turun dari kereta dgn rasa dbrn bgtu tnggi tahap maksima krna aku ibarat kera sumbang...aku tidak mengenali sesiapa mhupun seorg drp penduduk indh jya yg bakal berarak mewakili masjid nurussyakirin...aduh...malu+blur+poyo aku rasa.....

0645~semkin rmai mmsuki perkrgn msjd untk bersama-sma memeriahkan perarakan maulidur rsul kali ini...huh...lma bnr bas sewa mahu tiba...ibarat mnunggu kucing bertanduk semakin dirasakn... para datin-datin, datuk-datuk,anak ank datin-datuk ttp sbr mnggu wlupn omelan,lenguhan dan suasana hingar bingar kian memenuhi ruang atmosfera...kenderaan awam bertayar empat mula memasuki perkarangan tempat ibadat umat islam khususnya pnddk indh jya...snymn srta keriangan mula terukir d wajah tiap insan... wanita dan kanak2 diutmakan umpama mereka yg diutmkn ketika d medan peperangan... bas sewa dinaiki dgn pnuh teruja... sarapan karipap=cempiang dijamah oleh penumpang-penumpang bas dgn pnuh kesopanan...meneguk air setiap masa...aku hnya mmrhatikn glagat dn aksi budak2 mentah dlm bas... penuh kelucuan..jelas terpancar kegirangan mereka krna bt julung kalinya dpt mnyertai acara sebegini...

0700-0800~padang yg sering menyaksikan dtik bersjrh d bndrya alam semulajadi sudhpn dbnjri umat islm y klihtn bgtu brsmgt dn brtnga...ah...ku igtkn kmi y telat...rupnya rmai lgi y blum tiba...huh..kaki yg terpacak sedari tdi d atas rmput hjau sbr mnggu ketibaan org atasan... tatkala mta melilau mliht keadaan skitr..hati mula teruja mncri kmnculn sang sahabat...mta ttp mlkat ke arah manusia2 yg brpkaian ala askar brwrna biru...para wira dan wirawati plkn melintas d hdpnku mncari tmpt mrka spptnya brada..hampa...ku tidak melihat wlupn bygn mrka..ketibaan dif2 jmptn trjwb apabila paluan kompang mengiringi ketbaan mrka... doa-ucapan-ceramah...sggh menyksa hmpir ksmua kontinjen..apth lagk yg sdh brdri dr awl pgi....aku spt kera sumbang y brdri...mlhtkn mrka ddk aku jd janggal...aku mula mncari seorg kwn utk mmchkn kesepianku..aku jmpa..ya wlupn dia msh muda...muda 5 thn dr aku..tp lebih baek drp tiada....(pgjrn: jgn jadi kera sumbang d kejiranan anda, inilah pdhnya)

0830~akhirnya...saat yg dinantikan semua...berjalan keliling bndr tercinta... smbil berselawat memuji rasulullah s.a.w.... saat itu juga ku terlihat seseorg yg tidak kuduga... kwn skolah rndhku yg sekontinjen dgnku...ah...begitu malu tidak bertempat aku...malu utk menegurnya...dia pun tidak berani menegurku...maka kami dihantu dgn rasa malu dan ego..biar mta melihat namun mulut membisu...saat itu jua ku terlihat dua rakan semaktabku yg smmgnya ku cari sedari tadi... uniform lgkp yg mmbri penegasan pada hari bersejarah ini...haziq..kelihatan khusyuk merakam momen-momen perarakan..dadang pula kelihatan cbuk melihat sekeliling utk mngkp shot terbaik... mereka tidak perasankan ku...tp melihat 2 wajah smmgnya lma sdh tidak bersua memuaskan hatiku... lantas aku mglrkan hp nokia usang milikku utk mghntr mesj kpd haziq....stlh brtlfn dn berbalas mesj, akhirnya kmi dpt brjmpa dlm jarak 100 meter...hnya lmbaian dn snymn mampu terungkap...

1100~berakhirnya majlis dgn pnh kesyukuran atas kelancaran yg brlaku... kepenatan dan bahang kepanasan yg terasa tidak mampu diekspresikan melalui kata2.... setiap peluh yg menitis sememangnya berbaloi..kali pertama ini x akn mnjd kali terakhir...terasa bgtu seronok meraikan bersama umat islam yg lain...bt prtma klinya aku khusyuk mndgr ceramah dan ucapan...dgn harapan dan azam aku akan menyertainya kembali d lain wktu dan mgkn tempat... aktiviti berakhir dgn upacara makan d ajmeer...roti tlur, teh tarik satu!!!wassalam~

p/s: saja mo skema2 dan berbunga2... buang tebiat... xD

No comments:

Post a Comment

commentMEnot