Monday, April 11, 2011

kesedaran diri

klu rasa akal ada, pikir. klu rasa hati ada, renung2kan la. tp, klu rasa nafsu lagik btul, mmg binasa diri. klu rasa diri begitu hebat, ingt2 lah. itu semua pinjaman. di akhirat pasti dituntut kelak. klu rasa diri bagus sgt, waspada lah. ada masa kita jatuh. kita tak selalu berdiri di atas, kdg2 allah uji. x cukup kekuatan, kita jatuh. bgtu hebat mna sekalipun kekuatan kita, kita pasti akan jatuh. itu adalh ujian. org yg beriman kepada-Nya akan selalu diuji. jgn persoalkan, kenapa orang yg jahil selalu dilimpahi kesenangan, selalu dikelilingi kemewahan. ya, mereka sdg diuji. sejauh mna kesyukuran mereka terhadap nikmat yg diberikan. tp, ada diantaranya hanyut dgn kmwahan tersebut. ada diantaranya masih bersederhana dan menikmati kesyukuran yg diberikan.

kita diberikan sebaik2 akal utk memberi pertimbangan antara yg baik dan yg buruk. kita tidak tahu menggunakannya. kita fikir kita bodoh walhal kita jauh lebih pndai. kita cuma malas, kita terlalu asyik dgn godaan syaitan. oleh itu, kita tidak ada bezanya dgn haiwan.

kita terlau memikirkan kelebihan diri, mengeksploitasinya utk kesenangan sendiri. sehingga pada satu tahap kita terlupa kelemahan diri. cuba menutupinya dgn kelebihan tetapi dgn cara yg slh. apa slhnya jika kita menutupinya dgn cuba memperbaiki kelemahan diri. jangan pernah ambil kesempatan terhadap diri sendiri. ya, kelak mnyesal di esok hari.

jgn mudah hanyut dgn keseronokan dunia. jgn mudah bngga dgn kelebihan diri. jgn cuba mnjadi pancake yg tebal. org lain x nmpk hari ni, tp esok, ya. jgn sibuk menilai org lain klu diri sendiri tidak ternilai, jgn meletakkan keburukan dan kebaikan org lain. buang masa. itu bukan kerja kita. itu kerja Yang Maha Kuasa.

sedar diri. muhasabah diri. ya. wlpn diri secantik, sebaik, seikhlas, dan yg sewaktu dgnnya, pasti terdapat kekurangan. ya. pasti ada.


No comments:

Post a Comment

commentMEnot