Wednesday, March 3, 2010

renungan&pandanganku~

keluar rumah seawal 8 pagi berseorangan membuatkan ku berpikir ttg kehidupan masyarakat sekarang. anak-anak kecil yg masih tadika dihantar oleh parents, naik bas skolah, jln kaki..wah, semangat ni tingu drg pegi skola..terigt blk zamn tadikaku yg x grad pn...2 bln jak aku dpt melayari alam tadika...betapa ruginya. cemburu mula menjalar apabila melihat kesemua rakan-rakan mempunyai gambar berbaju jubah tadika serta sijil tadika. mmg salahku kerana menangis shja swaktu pergi ke tadika.selepas itu brulah terkedek-kedek mau bljr abc 123 d rumah. aku smmgnya bljr mngenal semua itu sndri. tidak kurang jugak org yg mahu ke office. ada yg naik keta sndri, naik pngangkutn awam, jln kaki. betapa gigihnya drg kja cr duit utk teruskan hidup. pakaian kemas. aku terpikir, apalah pulak nasib khidupan ku d alam pekerjaan, bgaimna pulak bntuknya. harap semua brjln lncr. setibanya d bandar, aku nmpak pulak bdk2 skolah menengah. apa dorang bt tym2 bgni r? smada ponteng atau melepak smntra sesi prsklhn ptg brmla. ah...buang masa betul!!! aku merungut di dalam hati..dan bermonolog dalaman. klaulah drg tahu apa sbnrnya erti khdpn d wktu mnjd rmja skolah, msti drg x mempersiakannya malahan mnggnakannya dgn sbaiknya...aku terpikir, klu aku jd spt drg, smstinya aku hnya akn menghadap bku jak.. aku akan belajar dgn sekuatnya. knpalah kesedaran baru hadir. aku teringat ktika aku bersekolah d sekolah berstatus sekolah menengah biasa tetapi merupakan top school. seorg pljr yg skema, beg seperti kerang kura2, kedua2 tangan tidak sah jika tidak memegang apa2. sebelah botol, sebelah lagi buku teks bertimbun. hari jumaat sjalah wktu utk aku berjln2 d bndr, oleh kerana jarak sekolah dan pust bndr bgtu dkat. ah... membuang masa... lbh baik kan jika aku ddk d rmh dn berehat. wktu berada d sekolah yg berstatus asrama pula, aku mnjd leka.. terlalu ghairah dgn suasana baru, rakan baru dan kehidupan baru. godaan dan pengaruh dunia terlalu kuat bagi seorang insan yg lemah... aku ibarat rusa masuk kampung... tidak mempunyai fikiran waras apatah lagi matang...cuba fikirkan sejenak, brpa rmai d luar sana yg x mampu bersekolah ttp mempunyai keinginan utk mnuntut ilmu dan mnjd seorg yg brjya. namun, kita yg mampu, dikurniakan rezeki, tidak mahu menggunakan dgn sebaiknya, kita mempersiakannya. bersyukurlah~penyesalan x akan brguna krn nasi sdh mnjd bubur, pengulangan dan pengembalian tidak akan berlaku krn masa x akan brputar kmbali...sedar!!!

No comments:

Post a Comment

commentMEnot